Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Formula-1 Kínai Nagydíj: Elveszíti-e a Red Bull a KERS-háborút?

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Bevallottan újabb győzelemre készül a regnáló Formula-1-es világbajnok Sanghajban. Sebastian Vettel nagy példaképe, Michael Schumacher több rekordját is szeretné megdönteni ebben az idényben, ennek a tervnek egyik állomása lehet a Kínai Nagydíj. A német pilótát egyébként az esélyeseknek kijáró tisztelettel fogadták a kínai nagyváros repülőterén, kis szépséghibája a történetnek, hogy az útlevélvizsgálatnál egy túlbuzgó rendőr Fernandónak szólította.

Hosszú sorokban állva várták a sanghaji repülőtérre érkező turisták az útlevélvizsgálatot. A posztoló rendőr egyszer csak ismerős arcot fedezett fel a várakozók között, ragyogó arccal üdvözölte is rögvest a híres utast: "Fernando! Fernando Alonso!"

Kis szépséghibája a történetnek, hogy a fiatalembert Sebastian Vettelnek hívták. Csapattársa, a mögötte álló Mark Webber nem is hagyta ki a kínálkozó lehetőséget, hogy odabökjön a Red Bull német pilótájának: " Menj tovább, Fernando, útban vagy!"

Vettel nem vette a szívére az élcelődést, sőt, bevallotta, nem először fordul elő, hogy összetévesztik a spanyollal, pedig Alonso egész máshogy néz ki, mint ő.

"Ahogy alakul, úgy fogadom el"

A németek világbajnoka a Bildnek nyilatkozva elmondta, hogy a Maláj Nagydíj után két nap szabadságot kapott, amit kikapcsolódással és sportolással töltött. "Most azonban vissza kell zökkenni, és a versenyre koncentrálni. Kínában már semmire sem megyek a sepangi első helyemmel" - jegyezte meg Vettel.

Az újabb győzelem lehetőségéről a pilóta úgy vélekedett, nem számol vele, ahogy alakul, úgy fogadja el az eredményt. "Persze világos, a lehető legtöbb futamot meg kell nyernem ahhoz, hogy megvédjem a címemet. Ez a cél. Minél előbb sikerül, annál jobb" - szögezte le.

Lelkes ellenfelek

Tény, ami tény, nem csak az osztrák istálló világbajnoka készül arra, hogy elsőként száguldjon át a célvonalon vasárnap, a Formula-1-es Kínai Nagydíjon.

Többen vadásznak Vettel skalpjára, ez kiderült az egy héttel ezelőtti, malajziai futam után elhangzott nyilatkozatokból. A McLaren és a Ferrari pilótái is azzal lelkesítették magukat, hogy képesek voltak tartani a tempót a Red Bull autóival.

A mclarenes Jenson Button Sepangban második lett Vettel mögött, és egy ideig Hamilton is tartotta magát a dobogós helyen. A ferraris Fernando Alonso valószínűleg csak azért maradt le a pódiumról, mert egy balul sikerült manőver után eltörte az autója első szárnyát az előtte haladó Hamilton gépének ütközve.

Ennek ellenére a spanyol azt mondta, boldog, hogy versenyben gyors az autója, különösen a kemény keverékű gumikkal, jóllehet az időmérőn eddig mindkétszer csak az ötödik pozícióig jutott.

Kell-e KERS a Red Bullba?

A lelkesedés jogos is lehetne, ha a Red Bullnak nem volnának gondjai a Kinetikai Energia Visszanyerő Rendszer (KERS) használatával. De vannak, és ez azért kissé más fényben mutatja az autók közti egyenlőséget, illetve különbséget.

Emlékezetes, hogy a Red Bullnál az idei első futamon, Ausztráliában egyáltalán nem használtak a KERS-t, Vettel mégis több mint húsz másodperccel verte a második helyezett Hamiltont. És Malajziában is csak félig-meddig működött az energiavisszanyerő rendszerük, amit aztán a huszonhatodik körben ki is iktattak a végül így is diadalmaskodó németnél.

Döntő lehet a kínai futamon a rajt, amely után hosszú egyenes következik, ezért a KERS-nek óriási a jelentősége. Emlékezetes, hogy a Red Bull ausztrálja, Mark Webber Sepangban egyáltalán nem tudta használni a plusz lóerőket adó rendszert, és ettől a startnál hátra is vágta magát a tizedik helyre.

Adrian Newey, a Red Bull főmérnöke a sepangi futam után azt mondta: "Az igazság az, hogy a mi rendszerünk még gyerekcipőben jár. Mivel nem gyári csapat vagyunk, magunknak kell kifejlesztenünk a KERS-t, amellyel eddig nem foglalkoztunk szakértői szinten, és a költségvetésünk is véges. Hogy mennyi ideig tart beletanulnunk, az majd kiderül. Lehet, hogy sokáig."

Ha visszatekintünk az előző szezon kínai versenyére, akkor úgy tűnik, a McLaren-Mercedesnek lehetnek szép reményei. Tavaly kettős győzelmet arattak Sanghajban, Button nyert Hamilton előtt, míg az első helyről rajtoló Vettel csupán a hatodik helyet szerezte meg, Webber pedig a második pozícióból a nyolcadikra csúszott vissza.

Mindezek ellenére a Red Bull-pilóták bizakodóan nyilatkoztak. Vettel azt mondta, szereti ezt a pályát, két évvel ezelőttről jó emlékeik vannak, hiszen akkor az ő csapata szerezte meg a két első helyet. Webber szerint a kínai futam hasonlatos lesz az ausztráliaihoz, mert ott is hűvös idő fogadta őket.

Érdekes lehet a verseny a hosszú egyenesekben használható hátsószárny-állítás lehetősége miatt is - mondta az ausztrál, aki hisz abban, hogy semmivel sem rosszabb, mint csapattársa, és hamarosan képes lesz előtte végezni.

Fernando Alonso óvatos. A spanyol szerint Vettelt nehéz lesz megfogni, de mindenképpen törekedni fog rá. Azt is elmondta a Ferrari pilótája, hogy Sanghajban új első szárnnyal és néhány új aerodinamikai elemmel kísérleteznek, de ezek hatékonyságáról majd csak a szabadedzések után lehet bővebbet mondani.

A McLaren csapatfőnöke, Martin Whitmarsh már korábban elárulta, hogy minden eddiginél komolyabb

fejlesztési terveik vannak. Ezen a hétvégén Kínában is bevetnek néhány újdonságot, egyebek mellett egy új kipufogórendszert és padlólemezt.

Érdekesség, hogy eddig még senki sem nyert kétszer a hét korábbi Kínai Nagydíjon. Viszont a mostani mezőnyben hat olyan versenyző is akad, akit elsőként intett le Sanghajban a kockás zászló: 2004-ben Barrichello, 2005-ben Alonso, 2006-ban Schumacher, 2008-ban Hamilton, 2009-ben Vettel, 2010-ben pedig Button halad át elsőként a célvonalon. Rajtuk kívül Felipe Massa, Mark Webber és Nico Rosberg állt már a dobogón. Vasárnap kiderül, hogy lesz-e nyolcadik győztes, vagy valaki másodszor is felállhat a dobogó legfelső fokára.

Vettel Schumacher nyomában


Ha ismét Sebastian Vettel nyer, beállítja Michael Schumacher és Nigel Mansell rekordját. A hétszeres világbajnok német 2004-ben kezdett úgy, hogy a szezon első három állomásán elsőként haladt át a célvonalon, őt megelőzően pedig a brit versenyző nyert sorozatban háromszor az évad elején, még 1992-ben.

De Schumachernek nem csak erre a csúcsára pályázik a regnáló világbajnok. A Vettel példaképének tartott német legenda 2004-ben hét futamot nyert meg zsinórban. Ennek beállításához Vettelnek Sanghajban, majd Isztanbulban, Barcelonában és Monacóban is nyernie kellene.

És ezzel még nincs vége. Schumacher tartja egy szezon alatt a legtöbb futamgyőzelem rekordját (13/2004), a legkorábban megszerzett világbajnokság is az ő nevéhez fűződik (17 futamból a tizenegyedik után, 2002-ben), övé a legnagyobb pontkülönbséggel megnyert cím (67/2002), és egy szezonon belül ő állt dobogón a legtöbbször (17/17/2002).

Nos, Vettelnek alaposan föl kell kötnie a sisakját, hogy ezek közül bármelyiket is überelni tudja.

Pálya adatai:

Körök száma: 56
Egy kör hossza: 5.451 km
Verseny hossza: 305.066 km
Legjobb köridő: 1:32.238 - Michael Schumacher (2004)
Legutóbbi nyertes (2010): Jenson Button (McLaren-Mercedes)

Pályabejárás Nico Rosberggel

{{video:http://youtube.com/v/uN9_wl4F1Qw}}


A Kínai Nagydíj menetrendje (magyar idő szerint):

péntek:
1. szabadedzés 4.00 óra
2. szabadedzés 8.00

szombat:
3. szabadedzés 5.00
időmérő (kvalifikáció) 08.00

vasárnap:
futam 09.00

A világbajnokság állása:

Pilóták:

1. Sebastian Vettel 50 pont
2. Jenson Button 26
3. Lewis Hamilton 22
4. Mark Webber 22
5. Fernando Alonso 20
6. Felipe Massa 16
7. Nick Heidfeld 15
Vitalij Petrov 15
9. Kobajasi Kamui 6
10. Sébastien Buemi 4
11. M. Schumacher 2
Adrian Sutil 2
13. Paul di Resta 2

Konstruktőrök:

1.Red Bull 72
2.McLaren 48
3.Ferrari 36
4.Renault 30
5.Sauber 6
6.Toro Rosso 4
7.Force India 4
8.Mercedes 2

Hanganyag: Farkas Dávid