Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Saját magát köti gúzsba az új időmérő rendszer

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
A szakértő szerint nem hozza majd a várt izgalmakat a Formula-1-es autós gyorsasági világbajnokság új, a jövő hétvégén debütáló időmérő edzése, amikor folyamatosan esnek majd ki a leglassabb versenyzők - mondta az InfoRádió Aréna című műsorában Wéber Gábor formula-1-es szakkommentátor. A beszélgetést teljes hosszában meghallgathatják hétfőn 18 órától az InfoRádióban.

"Semmi értelme nem volt ennek a változtatásnak. Ha valamihez nem kellett volna hozzányúlni, az az időmérő edzés. Kíváncsi vagyok a gyakorlati megvalósításra, de nekem van egy forgatókönyv a fejemben arról, hogy mit csinál majd a csapatok nagy része" - mondta Wéber Gábor Formula-1-es szakkommentátor az InfoRádió Aréna című műsorában.

Szerinte nem az időmérő etapok végére sűrűsödik be majd az izgalom, hanem rögtön az elején.

"Fogják magukat és az első három-négy percben kimennek a csapatok. Egy guminak egy köre van, ha van is benne több, az már sokkal lassabb. Ha az első körét megnyomta valaki, akkor onnantól kezdve azzal a gumival már nem lehet ugyanúgy menni. Miután viszont az időkorlát köti a versenyzőket, az első pár kiesőnek egyetlen mért köre lesz" - hangsúlyozta a szakkomentátor.

Mint mondta, ha valaki forgalomba kerül és sárga zászlót kap vagy feltartják - akkor gyakorlatilag nem lesz lehetősége arra, hogy normális kört futhasson.

"Onnantól kezdve, ha valaki jó kört futott, szépen beül a boxba, felméri, hogy nagyjából milyen időre lesz szüksége és vár. Nem akarnak gumit használni, hiszen adott számú gumijuk van egy versenyhétvégére, nem kapnak plusz gumit ezekre a szabályokra. A saját érdekük, hogy minél többet spóroljanak. Nem fognak kimenni és őrülten körözni, bármilyen jól hangzik ez a rendszer. Ehhez két dolog kellene: plusz gumik, vagy olyan gumik, amelyek 10-15 kört bírnak a teljesítmény visszaesése nélkül, de ilyen gumit nem nagyon gyártanak a Formula-1-ben." - fogalmazott Wéber Gábor.

A szakkomentátor úgy véli, innentől kezdve saját magát köti gúzsba ez a rendszer, pont azzal, hogy míg eddig a végére csúcsosodott ki az izgalom - ami normális dramaturgiailag - most az elején lesz a verseny izgalmas, és nagyon sokszor előfordulhat, hogy az utolsó pár percben a csapatok nagy része a garázsban ül majd.

"Néhányan kimennek próbálkozni, de csak ímmel-ámmal, és nem lesz akciódús verseny. Ez a rendszer csak esőben működhetne, mert az esőgumikkal több kört lehet megtenni. Az esőben fordul elő a legtöbbször, hogy az utolsó pillanatig, folyamatosan javulnak az idők. Amíg az esőgumi futófelülete normális és a vízelvezető csatornák is működnek, a versenyző kitapogathatja a tapadási körülményeket. A vizes gumik még le is húzzák is az ideális ívről a vizet, tehát amúgy is egyre jobban tapad a pálya, vagyis önmagát generálja a folyamat. Ezt akarják most elérni ezzel a szabályrendszerrel száraz időben is, csak teljesen más az alapfelállás, tehát nem is működhet ugyanúgy" - mutatott rá Wéber Gábor.

Korábban az index.hu is megírta, hogy mély vízbe ugrik az F1, mert élesben próbálják ki a kieséses kvalifikációs rendszert, és senki nem tudja, milyen lesz pontosan, de feltételezhetők bizonyos hatások és körülmények.

Az új szabályok szerint az első harmad 16 perces lesz, 7 perc után kiintik azt a pilótát, aki a leggyengébb időt futotta, majd 90 másodpercenként kiintik a leglassabbat, mígnem 15 kocsi marad a pályán. A végén irány a box pár percre, mint eddig.

A második harmad 15 perces, hat perc után kiszáll a leglassabb köridős. Utána 90 másodpercenként lehívják a leglassabbat, amíg nyolcan maradnak. Ismét kis pihenő a depóban.

Az utolsó harmad 14 perces a nyolc legjobb autóval. Öt perc után megy ki a leglassabb, 90 másodpercenként egyenként a többi, mint az előző két harmadban, mígnem csak két kocsi marad a végső 90 másodpercre, amikor is egymás ellen döntik el, kié lesz a pole pozíció - összegezte az index.hu az új szabályokat.

A Formula-1 idei szezonja az Ausztrál Nagydíjjal indul március 20-án, az időmérő edzés március 19-én, szombaton lesz.

Őszi ajánlatok a Balatonpartról

Strandolás, wellness, fesztiválok, borok, jó falatok - mindez egy helyen.

Városlátogatások

Itt a tavasz, a városlátogatások ideje. Fedezze fel velünk Európa legizgalmasabb városait!