Kiderült, kik voltak Ötzi ősei

Az Ötzi gyomrában lévő baktériumok vizsgálata alapján az alpesi gleccsermúmia elődei Ázsiából vándoroltak be Európába.

Egy nemzetközi kutatócsoport tagjai az Alpok egyik gleccserén kiváló állapotban fennmaradt férfimúmia gyomrában talált Helicobacter pylori örökítőanyagát vizsgálták meg, a kutatás szerint az hasonlatos a ma élő indiaiak gyomrában elterjedt populációhoz. A mikrobák a gleccsermúmiánál valószínűleg hasfájást okoztak - írják a szakértők a Science című szaklapban megjelent tanulmányukban.

"A Helicobacter pylori már legalább százezer éve kíséri az embert. A világ lakosságának fele ilyen baktériumokkal az emésztőrendszerében él, tíz százalékuknál gyomorfekélyt és esetenként rákot okoz"- mondta el Thomas Rattei, a Bécsi Egyetem mikrobiológiai és ökoszisztéma-kutató részlegének munkatársa. Az 5300 éve élt Ötzi vélhetően az érintettek közé tartozott. Az a Helicobakter-típus ugyanis, amelyet gyomrában és beleiben találtak, a gyomor nyálkahártyájának gyulladását okozza. Fehérjét is találtak, amelyet az immunrendszer választ ki gyulladás esetén.

A kutatók endoszkóp segítségével anélkül tudtak mintákat venni Ötzi emésztőrendszerének különböző területeiről, hogy tönkre tették volna azt. Mivel a gleccsermúmia 1991-es megtalálásáig fagyott állapotban volt, a hideg jó állapotban őrizte meg a mikrobákat. Egyiptomi múmiáknál ilyen vizsgálatok nem lehetségesek, mert a testekből a balzsamozás során eltávolították a belső szerveket - fejtette ki Rattei.

A baktériumok Ötzi halálával elpusztultak, örökítőanyaguk pedig idővel nagyon rövid szegmensekre esett szét, ráadásul biokémiailag is megváltoztak. Ezek a változások azonban a kutatók szerint sok munkával korrigálhatók, és így rekonstruálható volt a szétesett genom - ez Ötzi Helicobacter pylorija esetében 90 százalékban sikerült. Ezután a tudósok összehasonlították azt a világ jelenlegi baktériumaival.

A ma az európaiakban elterjedt Helicobacter-típusok örökítőanyaga ázsiai és afrikai elődöktől származó szakaszok keverékéből áll. Rattei szerint eddig nem lehetett tudni, hogyan jött létre ez a minta. Mivel az eltérések szegmensszerűen oszlanak el, feltételezhető, hogy különböző civilizációs csoportok keveredtek. Arról, hogy hogyan és mikor kezdődött és több hullámban történt-e a vegyülés, eddig nem rendelkeztek információval a tudósok.

Mivel ezek a baktériumok már nagyon régóta együtt élnek az emberrel és rendszerint generációról generációra öröklődnek, történetük és elterjedésük az emberiség törzsfejlődését is tükrözi. A baktériumoknak lényegesen rövidebb a generációs ideje, mint az emberé, így általuk nagy bizonyossággal lekövethető az emberi törzsek vándorlása.

"Ötziben a Helicobacter genomjának olyan típusára bukkantuk, amelyet Ázsiában még változatlanul megtalálunk: az észak-indiai populáción belül szülőről gyermekre öröklődik. Ez arra utal, hogy a baktérium afrikai komponense csak Ötzi kora után, tehát az elmúlt ötezer évben érkezett Európába" - fejtették ki a szakértők.

A gleccsermúmia gyomorbaktériumai tehát alátámasztják azt az elméletet, mely szerint a korai ázsiai bevándorlók - akiknek elődei természetesen szintén az emberiség bölcsőjéből, Afrikából származtak - központi szerepet játszottak Európa benépesítésében.

"Persze csak egy személyt vizsgáltunk meg és nem tudjuk, mennyire képviselheti Ötzi az akkori európaiak egészét. De felállíthatjuk a tézist, miszerint az afrikai hatás csak a bronzkor után érkezett Európába, majd kereshetünk további múmiákat, hogy az elméletet ellenőrizzük gyomorbaktériumaikon. Ez egy klasszikus úttörő tanulmány, amely nem válaszol meg minden kérdést, de utat mutat az új munkáknak" - fogalmazott Rattei.

A rézkorban élt Ötzi múmiáját 1991 szeptemberében fedezték fel 3210 méter magasságban, az olasz-osztrák határon húzódó Ötz-völgyi Alpokban. Vizsgálatok szerint vélhetően negyven éves kora előtt, időszámításunk előtt 3359 és 3105 között halt meg. A gleccsermúmia a világ legrégebbi, teljes épségben megmaradt emberi holtteste, amelyet Olaszországban, a bolzanói (Bolzen) régészeti múzeumban őriznek.

Városlátogatások

Itt a tavasz, a városlátogatások ideje. Fedezze fel velünk Európa legizgalmasabb városait!

Nincs nyár Balaton nélkül!

Strandolás, wellness, fesztiválok, borok, jó falatok - mindez egy helyen.