Elkészült a Föld legritkább ásványainak katalógusa

Amerikai kutatók elkészítették a Föld legritkább ásványainak katalógusát. A 2500 ásványfajta mindegyike annyira kivételes, hogy legfeljebb öt helyen fordul elő a Földön, néhányból pedig csak gyűszűnyi mennyiség létezik - írja a BBC News.

Az American Mineralogist című szaklapban közölt tanulmány szerint mégis fontosak, mert alapvető ismereteket szerezhetünk belőlük a bolygó összetételéről, a különlegességek némelyike pedig a technológiai ipar számára bizonyulhat hasznosak.

"A kutatók eddig mintegy 5000 ásványt azonosítottak, és kiderült, hogy közülük kevesebb mint száz alkotja a földkéreg szinte teljes egészét, a többi ritka. Az igazi különlegességekből azonban, amelyek legfeljebb öt helyen találhatók a bolygón, nagyjából 2500 létezik" - mondta Robert Hazen, a washingtoni Carnegie Intézet tudósa, aki Jesse Ausubellel, a Rockefeller Egyetem munkatársával együtt a tanulmányt készítette.

A ritka kövek nagyon sok információval szolgálnak arról, mennyiben különbözik a Föld a Holdtól, a Marstól vagy a Merkúrtól, ahol ugyanazok a gyakori ásványok megtalálhatók, mint a Földön, ám a ritkaságok azok, amelyek a Földet sajátossá teszik - jelentette ki a tudós.

A földpátot, a kvarcot és a csillámpalát mindenütt megtalálni, azonban a kobaltominit, az abelszonit, a fingerit vagy az edojlerit olyan ásványok, amelyek csak tökéletes körülmények között jönnek létre: szükséges hozzá az atomi összetevők pontos száma, a megfelelő hőmérséklet és nyomás.

Vannak továbbá olyan fajták, amelyek azonnal szétesnek, amint nedvesség vagy napfény éri őket, az utóbbiak közé tartozik az edojlerit vagy a szideronátrit.

Budapest Te Csodás!

Karácsonyi díszbe öltözött utcák, színes adventi vásárok, gazdag kulturális élmények, ez mind Budapest.

Wellness hétvégék belföldön

Kényeztető wellness csomagok, töltődjön és szépüljön itthon!