Galaxisokat kutat az új japán műhold

Újgenerációs röntgensugaras csillagászati műholdat indított útnak szerdán a japán űrkutatási ügynökség (JAXA) a galaxishalmazok és a világűrben tapasztalható szélsőséges jelenségek fizikájának tanulmányozására.

A JAXA a Mitsubishi Heavy Industries közreműködésével a H-2A hordozórakétával bocsátotta fel az ASTRO-H műholdat az ügynökség tanegasimai űrközpontjából, Kagosima prefektúrából szerdán helyi idő szerint reggel hat óra előtt.

A kilövést eredetileg február 12-re tervezték, a nem megfelelő időjárási körülmények miatt azonban el kellett halasztani.

Az ASTRO-H az 1979-ben indult japán röntgensugaras misszió hatodik műholdja, és a jelenleg még az űrben tartózkodó Suzaku műhold utódja.

Az újgenerációs műhold azt fogja kutatni, hogyan formálódnak a galaxishalmazok és hogyan befolyásolja őket a sötét energia és a sötét anyag. Ezáltal akarják megérteni, hogyan alakulnak ki és fejlődnek a szupermasszív fekete lyukak a galaxisok közepén, és azt, hogy a fizika milyen törvényei alakítják az olyan szélsőséges űrbéli jelenségeket, mint a neutroncsillagok és a fekete lyukak - közölte a JAXA.

A 14 méter hosszú, 2,7 tonnás ASTRO-H-t négy teleszkóppal és hat detektorral látták el, hogy mind a lágy, mind a kemény röntgensugarakat és a gammasugarakat is tanulmányozni tudja. Ötszázhetvenöt kilométeres távolságban fog keringeni a Föld körül.

Nincs nyár Balaton nélkül!

Strandolás, wellness, fesztiválok, borok, jó falatok - mindez egy helyen.

Városlátogatások

Itt a tavasz, a városlátogatások ideje. Fedezze fel velünk Európa legizgalmasabb városait!