Több genetikai hiba okozhatja a hasnyálmirigyrákot

Négyféle genetikai hiba okozhatja a hasnyálmirigyrákot, mindegyiknek más az oka és más kezelést is igényelnek - fedezte fel egy ausztrál tudósok vezette nemzetközi kutatócsoport.

A tudósok 456 hasnyálmirigyrákos beteget vizsgáltak meg - idézte a BBC hírportálja a Nature tudományos lap e heti számában megjelent elemzést.

A daganatot a DNS mutációi okozzák, amelyek az egészséges szövetet rákossá teszik, azonban ez többféle úton történhet. Bár a hasnyálmirigy-daganatok hasonló képet mutatnak, a genetikai hibák négy típusa állhat a tumor kialakulása mögött. A négy csoportot pikkelyes típusúnak, hasnyálmirigy-elősejtesnek, immunogénnek, valamint az endokrin-exokrin hibáról ADEX-nek (aberrantly differentiated endocrine exocrine) nevezték el.

A négy típus daganatai annyira eltérnek egymástól, hogy a diagnózistól számított túlélési idő a pikkelyes típus esetében csak négy hónap, vagyis durván a fele a többi daganattípusénak. A tudósok szerint ennél is lényegesebb azonban, hogy a felfedezés új gyógymódokhoz vezethet.

"Az eddigi legátfogóbb elemzés készült el a hasnyálmirigyrák kialakulásáról: megmutatja, mi az egyes típusok Achilles-sarka, ezzel azt is, hogy miféle kezelésekkel lehet felvenni ellenük a harcot" - magyarázta Andrew Biankin, a Glasgow-i Egyetem kutatója.

A legtöbb beteg, akinél hasnyálmirigyrákot állapítanak meg, egy évnél is rövidebb ideig él ezután, mindössze egy százalékuk él a diagnózis után tíz évvel. A túlélési arányok évtizedek óta nem változtak, ezért nagy szükség volna az áttörésre ennek a nehezen kezelhető kórnak a gyógyításában - mondta Biankin, aki azt reméli, a hasnyálmirigyrák eltérő típusaihoz igazított gyógyszerek segíteni fognak a betegeken.

A tudósok úgy vélik, az immunogén típusú hasnyálmirigyrák talán kezelhető az immunkezelések új generációjával, amelyek klinikai tesztjei már folyamatban vannak.

Wellness hétvégék belföldön

Kényeztető wellness csomagok, töltődjön és szépüljön itthon!

Újévi szállás ajánlatok

Kezdje az évet kikapcsolódással, a wellnessből sosem elég.