Az eddigi legnagyobb "tengeri sárkány" maradványait fedezték fel

Az eddigi legnagyobb, több mint háromméteres "tengeri sárkány", vagyis egy 200 millió évvel ezelőtt élt iktioszaurusz maradványait fedezték fel Nagy-Britanniában - tudósított a BBC.

Az iktioszauruszok fajai akkoriban népesítették be a Föld óceánjait, amikor a szárazföldet a dinoszauruszok lakták.

A most vizsgált egyed kövületeit több mint húsz éve találták meg az angol partokon, de mostanáig nem tanulmányozták őket.

1200px-Ichthyosaurus communis 2

Sven Sachs német paleontológus lett rájuk figyelmes egy hannoveri múzeumban. Kapcsolatba lépett angol kollégájával, Dean Lomaxszel, aki az iktioszauruszok szakértője.

"Lenyűgöző, hogy még mindig találunk újdonságot a múzeumi gyűjteményekben, a felfedezéshez ki sem kell menni terepre" - mondta a Machesteri Egyetem őslénykutatója.

Az újra felfedezett egyed az Ichthyosaurus somersetensis elnevezésű fajhoz tartozik, mely nevét a délnyugat-angliai megyéről kapta, ahol számos tengeri hüllő kövületei kerültek elő a földből.

A tengeri sárkány fosszíliáit Doniford Bayben ásták ki az 1990-es években, majd az értékes lelet valahogy a hannoveri Alsó-szászországi Állami Múzeumba jutott.

A hüllő kifejlett nőstény, mely halálakor vemhes volt.

"Nemcsak a faj egyedeinek nagyságáról kaptunk új információt, de a most vizsgált példány egyben a harmadik ismert iktioszaurusz, amelyikben embriót találtunk" - tette hozzá Lomax.

Az egyedet leíró tanulmányt az Acta Paleontologica Polonica aktuális számában tették közzé.

Az iktioszauruszok maradványai az elsők között voltak, melyeket a hajdani kövületvadászok felfedezetek. Az első teljes csontvázat 1810-ben Lyme Regisben találta meg Mary Anning.

A felfedezés nagy megdöbbenést váltott ki a tudományos világban, a Föld történetéről, a fajok kialakulásáról alkotott új elképzeléseket támasztotta alá.