Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Vezérváltás a General Motorsnál

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Távozik az amerikai General Motors autógyár vezérigazgatója, Fritz Henderson. A GM az utóbbi évben többször is vezető hír volt az óriáscég csődvédelmi eljárása, átalakítása és az Opel-eladása körüli ügyek miatt.

Újabb fejezet a General Motors-drámában: az igazgatótanács kiszorította és lemondásra kényszerítette Fritz Henderson vezérigazgatót. Az ok ugyanaz, amivel a GM eladósodását és majdnem-összeomlását magyarázták: nem elég gyors a változás. Henderson azzal is kivívta emberei haragját, hogy megkérdőjelezte társai döntéseit.

A Deutsche Welle azonban megjegyezte: az is közrejátszhatott a döntésben, hogy Henderson vitába került utódjával az Opel eladása kapcsán. Henderson volt az, aki tető alá hozta az ügyletet, amelynek során a Magna alkatrészgyártó és az orosz Szberbank vette volna meg a GM európai ágát. Az ügyletet azonban a cég meglepetésre leállította.

A vezérigazgatót Ed Whitacre, az AT and T kommunikációs óriás volt vezérigazgatója, jelenleg a GM igazgatótanácsának elnöke váltja fel.

Az amerikai média szerint teljesen váratlan volt a bejelentés: Henderson programjában ugyanis az szerepelt, hogy néhány órával később elmondja a Los Angeles-i autóshow megnyitóbeszédét. A GM helyzete stabilizálódott az utóbbi hónapokban az amerikai piacon, ahol 20 százalékos részesedést ért el. Ráadásul otthon és Ázsiában is növekedtek eladásai. Ugyanakkor az összes járműeladás két százalékkal alacsonyabb volt, mint tavaly ilyenkor.

Bár az amerikai kormány a cég egyik főrészvényese, az Obama kormányzat csak annyit mondott, hogy a döntést egyedül az igazgatótanács hozta meg, a Fehér Háznak ahhoz nem volt köze. A GM vezetése szerint a csődvédelem során áramvonalasított cég még mindig túl lassan reagál a piac változásaira. Úgy tűnik, az nem számított, hogy a vállalat a tervezettnél hamarabb akarja visszafizetni az amerikai kormány által folyósított, több milliárd dolláros áthidaló hiteleket.

A GM Európában 30 százalékkal akarja csökkenteni költségeit és ezért 10 ezer dolgozót bocsát el a jelenlegi 50 ezres állományból. Kedden a cég egy hónapot adott a szintén hozzá tartozó svéd Saabnak hogy vásárlót találjon magának, azután, hogy a Koenigsegg nevű svéd luxuskocsi gyártó elállt vásárlási szándékától. Ez azt jelenti, hogy az év végére eltűnhet az autózás világában legendásnak tartott svéd márka, mert a GM közölte: megszünteti, ha nem lesz vevő.