Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

\"A Törökországban gyártott Clio elfogadhatatlan\"

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Személyesen Nicolas Sarkozy előtt kell megjelennie szerdán a francia Renault autógyártó vezérigazgatójának azt követően, hogy kiderült: a részben állami tulajdonú cég a hazai piacon rendkívül sikeres Clio következő modelljét Törökországban szándékozik gyártani a jelenlegi Párizs környéki flins-i üzeme helyett.

Az államfővel való találkozó előtt a Renault vezetésének hétfőn az ipari miniszter, valamint saját alvállalkozói jelenlétében kell megmagyaráznia, hogy a tervezett lépés miként egyeztethető össze a gazdasági válság kitörésekor a cég által tett ígérettel, miszerint az állami támogatásért cserében nem visznek további gyártókapacitást külföldre.

A Clio egyes modelljeit már most is Törökországban gyártó Renault újabb terveiről a La Tribune gazdasági napilap számolt be, és a hír azonnal erős indulatokat váltott ki kormányzati körökben. Ami némiképp érthető, hiszen a 15 százalékban a francia állam tulajdonában lévő társaság konkurensével, a Peugeot-Citroën-nel együtt éppen egy éve ígérte meg, hogy a cégenként 3 milliárd eurós, mai árfolyamon 800-800 milliárd forintos kedvezményes állami hitel fejében öt évig nem zár be gyárat Franciaországban, egy évig egyetlen dolgozójának sem mond fel, és nem visz további termelést külföldre, sőt, amit lehet, hazatelepít.

Tény, hogy az eddigi állami segítség, a kedvezményes hitel mellett például a tíz évesnél idősebb gépkocsik lecserélését ösztönző, ezer eurós, közel 270 ezer forintos roncsprémium bevezetése rendkívül sikeres volt: a válság ellenére az autóeladások tavaly húsz éve nem látott szintet értek el, és a jelenség egyik legnagyobb nyertese éppen a most szószegéssel vádolt Renault, amely elsősorban a kisebb autóival, a Twingóval és a Clióval tarolt a piacon.

Mindezek ismeretében egy száz százalékig Törökországban gyártott Clio elfogadhatatlan - hangoztatják kormányzati körökben, miközben a Renault vezetése egyelőre azzal igyekszik megnyugtatni a kedélyeket, hogy hangsúlyozza: a flins-i gyárat nem zárják be, hanem ott fogják előállítani a cég leendő elektromos gépkocsijait, sőt a japán Nissannal és az Atomenergia Hivatallal közösen tervezett különleges akkumulátorok is ott készülnek majd. Az ipari miniszter azonban leszögezte: a Renault elegendő gyártókapacitással rendelkezik francia területen, így semmi szükség ahhoz, hogy külföldre kacsintgasson.

Azt egyelőre nem tudni, hogy az ügy miatt hullanak-e majd fejek a cégnél, intő előjel lehet azonban az államfőnél rapportra készülő Patrick Pelatat-nak, hogy tavaly ilyenkor a Peugeot-Citroën első emberének azért kellett távoznia posztjáról, mert szembehelyezkedett Nicolas Sarkozy akaratával.

A Renault vezetésének helyzetét a szakszervezetek is gyengítik, a befolyásos, erősen baloldali CGT képviselői ugyanis azzal vádolják őket, hogy "folyamatos zsarolással" igyekeznek az államtól újabb és újabb támogatásokat, illetve adókönnyítéseket kicsikarni.