Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Nyomást gyakorol az Obama-kormány a Toyotára

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Az amerikai közlekedési miniszter azt javasolta a Toyota-tulajdonosoknak, hogy ne használják az autóikat, majd gyorsan visszavonta kijelentését. A világ egyik legnépszerűbb márkáját sújtó pedálprobléma továbbra is vezető téma, annak ellenére, hogy a cég azt mondja: a gázpedálok ritkán ragadnak be, és határozott fékezéssel meg lehet állni. Közben csütörtökön a Toyota elismerte, hogy a hibrid meghajtású Prius modellekben is hibás lehet a gázpedál. A Priusokat eddig nem érintette a visszahívási program.

Továbbra is zavarodottság jellemzi a Toyota pedálproblémáját, ami hatalmas károkat okoz a világ legnagyobb autógyártójának. Ray LaHood amerikai közlekedési miniszter úgy pontosította szavait, hogy "ha kétségei merülnek fel, akkor vigye el kocsiját a kereskedőhöz, ahol megjavítják".

A Toyota, amely folyamatosan publikál közleményeket az oldalán rövid időn belül reagált, és azt közölte: legfontosabb számára vásárlói biztonsága, és az említett probléma ritka. Ha bekövetkezik, akkor a kocsit határozott fékezéssel meg lehet állítani. Ha nem észleli a gyorsulási problémát, akkor magabiztosan állítjuk, hogy kocsija biztonságos - olvasható a pressroom.toyota.com közleményében.

Az ügy azonban a milliós visszahívás ellenére nem csitul, és újabb modellek gazdái aggódnak. Egy amerikai ügyvéd például közzétette egy drámai segélyhívás szövegét: "a 125-ös úton haladunk, bajban vagyunk, beragadt a gázpedál, nem működik a fék, jön egy kereszteződés, vigyázz... imádkozz!"

A 45 éves Mark Saylor augusztusban feleségével, 13 éves lányával, és sógorával együtt halt meg egy Lexusban. A luxusmodellt nem érinti a visszahívás, de a San Diegó-i seriff szerint nem kizárható, hogy a Toyota modelleket érintő , és a gázpedál beragadását okozó szőnyegprobléma is közrejátszhatott a balesetben. Egyes ügyvédek azt állítják, hogy a szőnyegtől beragadó pedál és a magától beragadó pedál mellett elektronikai hiba is lehet a modellekben, amit a gyártó elutasít.

Szerdán nyilvánosságra került, hogy Japánban és az Egyesült Államokban legalább 100 panasz érkezett a hibrid modell, a Prius gázpedáljára. A Toyota csütörtökön el is ismerte, hogy ezzel a modellel is baj van.

Közben az amerikai Kongresszus és az Obama-kormány is nyomást gyakorol a Toyotára: a törvényhozás egyik bizottsága jövő héten tart meghallgatást, és szerdán újabb modellről tett fel kérdéseket a cégnek. Egy ohiói házaspár pedig "csalás és gondatlanság" vádjával beperelte a vállalatot.

Egy New Orleans-i ügyvéd elmondta: több száz ember indíttatott pert vele, mert nem meri használni a kocsiját.

A cég 26 esetet ismert el, amikor európai vásárlói kocsijában hibás volt a gázpedál. 2008 és 2009 telén már előfordultak incidensek. Ezek során azonban a pedálok "keménnyé" váltak, amit "minőségi" és nem biztonsági kérdésként kezeltek. A múlt héten végül Európában is 1,8 millió kocsit hívtak vissza. Magyarországon 20 ezer autót rendelnek be és egy olyan elemet építenek beléjük, amely megakadályozza a fém és műanyag részből álló pedál beragadását. A cég azt mondja, hogy a művelet maximum fél órát vesz igénybe.