Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Hogyan használhatja a közösségi oldalakat egy közmédiumban dolgozó újságíró?

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Az MTI vezérigazgatója múlt héten körlevélben kérte a távirati iroda dolgozóit arra, hogy nyilvános felületeken ne politizáljanak. A legtöbb nagy brit médium, így a BBC és a Reuters csak ajánlást fogalmaz meg a dolgozói számára arról, hogyan használják magáncélra a közösségi oldalakat. Minden eshetőségre nem is lehet felkészülni, de az irányelveket mindenkinek követni kell.

"Ha valaki világosan jelzi, hogy kapcsolatban áll a közszolgálati médiummal, és a munkájáról kommunikál, akkor ezt úgy kell tennie, hogy ne sértse a BBC szerkesztői alapelveit és irányelveit" - olvasható az ajánlásban, amely a Facebookra, a Twtitterre, a személyes blogokra és honlapokra is vonatkozik.

Az Inforádiónak egy BBC-alkalmazott azt mondta: szóban figyelmeztették őket, hogy a nevük összekapcsolható a BBC-vel, ha a közösségi oldalakon megadják a munkahelyi elérhetőségüket. "Vigyázni kell, mert vannak, akik alig várják, hogy ránk bizonyíthassák, hogy nem vagyunk pártatlanok. A szerkesztőségi Facebook-oldalak általában szigorúan követik ezt az elvet, viszont vannak kollégák, akik magánkommunikációjukban sarkos véleményt mondanak. De ezért még nem ütötték meg a bokájukat" - mondta a forrás.

A kanadai CBC közben arra hívja fel újságírói figyelmét, hogy forrásaik nem "barátok", és nem kell felvenni őket ebbe a csoportba a Facebookon. "Árthat a munkának, nem jó, ha a forrás látja, amit a másik forrás mond, és nem jó, ha a vele folytatott magánbeszélgetés nyilvánosságra kerül" - szól az útmutatás. Minderről többen megjegyezték, hogy néha a forrásokból barátok lesznek, a barátokból pedig források.

A Reuters azt kéri dolgozóitól, hogy a közösségi oldalakon világosan adják értésre, hogy a hírügynökség alkalmazottai, de tegyék egyértelművé, hogy kizárólag a saját nevükben beszélnek. Azt is figyelembe kell venni, hogy a közösségi oldalak sajátossága a folyamatos, gyors és rövid kommunikáció, míg az újságírásnál a kommunikációt megelőzi a tények feltárása és azok nyugodt átgondolása. Ezért a közösségi oldalakat is ezt észben tartva kell használni.

A BBC irányelvei szerint nem szabad úgy viselkedni, hogy az rossz színben tüntesse fel a céget, nem szabad a kollégákat támadni és zaklatni, és nem szabad sértő megjegyzéseket kiposztolni az internetre. "Még ha nincsenek is BBC-dolgozóként azonosítva, a szerkesztőségek és politikailag érzékeny területek dolgozói nem mutathatják ki pártpolitikai, vagy más elkötelezettségüket" - fogalmaz az ajánlás. Ez alól kivétel, ha egy-egy online csoporthoz politikai kutatómunka miatt csatlakozik a dolgozó - de ezt meg kell beszélnie a főnökével, és a csoport többi tagja előtt világossá kell tennie, hol dolgozik.

Akkor is vigyázni kell, ha valaki a Facebookon belép a BBC-csoportba. A közösségi oldalak nagyon jók a barátokkal való kapcsolattartásra, ugyanakkor az ilyen oldalak nyitottsága miatt harmadik személyek temérdek információt gyűjthetnek - jegyzi meg a hivatalos dokumentum, amely úgy foglal állást, hogy a közösségi oldalakon folytatott kommunikáció nem kizárólag bizalmas természetű és barátok között zajlik.

Amikor egy dolgozónál a média érdeklődik a BBC-ről szóló posztjai miatt, akkor először a főnökükkel beszéljenek. Az ajánlás kitér arra is, hogy BBC-rendezvényeken készült fényképek esetében elvárható, hogy ne mindig kerüljenek ki az internetre. Ha egy kolléga azt kéri, hogy ne osszák meg a képet, amelyen látható, akkor ezt a kérést figyelembe kell venni.