Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Az európai autókra kacsingatnak az amerikaiak

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Az európai tervezésű autók elterjedését várják a detroiti nemzetközi autószalontól az elemzők. A kiállításon mutatták be az új Fiat 500-ast és a Chryslernek az Alfa Romeót idéző új modelljét is.

Bár az európai autógyártók otthon bajban vannak, a tengerentúlon teremhet nekik babér. A január 14-én kezdődött és 27-ig tartó Detroiti Autószalon annak jele lehet, hogy az amerikaiak is kezdenek a kisebb méretű, európai stílusú kocsik felé fordulni.

Az ötvenes-hatvanas éveket felidéző retró Fiat 500-as már tavaly is nagy siker volt Amerikában, és az olaszok most új modellel rukkolnak elő. A Fiat által irányított Chrysler pedig bemutatta Dodge Dart nevű kocsiját, amelynek alapja az Alfa Romeo Guilietta. A Ford az Európában futó Tranzit furgonokhoz hasonló kocsikkal vesz részt a kiállításon.

A Financial Times idézte Dan Akersont, a General Motors vezérigazgatóját, aki megerősítette, hogy minél hamarabb szeretnének átállni úgynevezett "globális platformokra" - azaz, hogy különböző piacokra hasonló alapra épülő járműveket gyártsanak. Ezzel csökkenthetők a fejlesztési költségek.

A GM-hez tartozó Chevrolet több olyan új modellt mutatott be a kiállításon, amelyek globális platformokra épülnek. Ilyen a Malibu, a Sonic a Spark és a Cruze.

A Ford közölte, hogy világszerte eladott járművei 87 százaléka néhány globális platform alapján készül. Ezek azonban vannak annyira rugalmasak, hogy tudjanak csak egyes régiókban árusított változatokat gyártani.

Az FT megjegyzi, hogy Kínában lelassult az autópiac bővülése, Európában pedig visszaestek az eladások. A Detroiti Autószalon ezért különösen fontos az európai és ázsiai gyártók számára. Az Egyesült Államokban ugyanis tavaly az előző évhez képest 13 százalékkal több autót adtak el, és ez a világ leggyorsabban növekvő nagyméretű autó piaca.

A globális platformok ellenére a show félreérthetetlenül amerikai kiállítás. Még a német Volkswagen is bemutatott egy, csak az amerikai piacra tervezett hétszemélyes terepjárót. A General Motors pedig egy szintén ízig-vérig amerikai új pick-up kocsival, a Chevrolet Silveradóval rukkolt elő, amivel a Fordtól akar vásárlókat elhódítani. Európában és Ázsiában az ilyen járművek nem nagyon terjedtek el, Amerikában azonban minden tizedik kocsi ilyen.

Detroitban mutatnak be továbbá egy olyan autót, amiről nem lehet azt állítani, hogy tömegesen fogják venni. Az 50 évvel az első Chevrolet Corvette megjelenése után az új C7 Corvette sportkocsival a GM azt akarja értésre adni, hogy teljesen talpra állt a 2009-es csődeljárás óta - jegyzi meg az FT.