Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Álomból rémálom - mi lesz a Boeing Dreamlinereivel?

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
A Boeing cég közölte, folytatja a Dreamliner néven ismert repülőgépek gyártását, de egyelőre nem teljesíti a megrendeléseket - miközben mérnökei megpróbálják azonosítani azt a hibát, ami miatt földre kényszerül a világ teljes Boeing 787-es flottája.

Álomjáratnak hívják, de a légi cégek számára kezd rémálomjárattá válni. A Boeing 787-est a világ egyik legüzemanyagtakarékosabb gépeként és mérnöki csodaként mutatták be, de egy japán járaton történt incidens miatt most nem szállhat fel az új modellből leszállított körülbelül 50 repülőgép, mert világszerte több légi közlekedési szabályozó szerv ezt rendelte el.

Amerikai és japán szakemberek most a gépek lítium-ion akkumulátorait vizsgálják, amelyekről gyanítják, hogy túlmelegedhetnek és esetleg tüzet okozhatnak. Pont ez az eszköz az, ami segítene radikálisan csökkenteni a Dreamliner üzemanyag-felhasználását.

Január 7-én azonban egy japán belső járaton kigyulladt az akkumulátor, és a pilótának vissza kellett fordulnia. A lengyel LOT Dreamlinere éppen Chicagóba tartott, amikor a pilóta meghallotta az üzenetet arról, hogy nem repülhetnek a Dreamlinerek - így a bemutató repülés után nem térhetett haza a gép. Sok utas kifejezetten a gép miatt vett jegyet a járatra.

A japán hatóságok szerint a vizsgálat hónapokig is eltarthat, és már eddig 52 járatot voltak kénytelenek törölni. Az ANA légitársaságnak mindez napi 1,1 millió dollárjába kerül. Az akkumulátor-probléma mellett olajszivárgás is fellépett a modellen, egy alkalommal megrepedt a pilótafülke ablaka és egy fedélzeti számítógép hibásan jelentett fékproblémát.

A Boeing azt állítja, hogy gépei biztonságosak. Scott Hamilton szakíró szerint a cégnek azonban problémát okozhat, ha hagyományosakra kell lecserélni a lítium-ion akkumulátorokat. Ezek miatt ugyanis nehezebbé és kevésbé energiatakarékosabbá válna a gép, ami kihathat a jövőbeli megrendelésekre. A lengyel LOT légitársaság például közölte: csak akkor veszi át a korábban megrendelt további 3 Deamlinert, ha addigra megoldják az összes technikai gondot.

Amerikai illetékesek most a GS Yuasa Corporation nevű japán cég által gyártott akkumulátorokat vizsgálják. A Boeing azt állítja, hogy több mint 1 millió órán át tesztelte gépeit, mielőtt megállapította, hogy biztonságosak a gyorsan tölthető lítium-ion akkumulátorok , amelyek használatát az amerikai Szövetségi Légügyi Ügynökség is engedélyezte.

A gyár szóvivője nyilatkozatában közölte, hogy a Dreamlinerek kiszállítását ugyan leállították, a gyártás azonban folytatódik. A szállításokat csak akkor újítják fel, ha a helyi légi közlekedési hatóság ismét megadja a repülési engedélyt - tette hozzá.

A légi ágazat sokat várt a Boeing 787-estől, amely más gépekkel szemben 80 százalékban könnyű kompozit anyagból készült és a hasonló kategóriás gépekhez képest 20 százalékkal kevesebb kerozint fogyaszt. A cég közölte, hogy folytatja a gyártást - igaz kevesebb gép készül, mint korábban tervezték. A potenciális rivális Airbus A350-es tesztrepülése csak az év második felére várható, és ha a hatóságok szigorúbb engedélyeztetési feltételeket vezetnek be, akkor azok majd az Airbust sújtják.