Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Csak a győzelem mértéke volt kérdés a francia lapok szerint

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
A francia média már napok óta kész tényként kezelte a Fidesz győzelmét, a kérdés csupán az volt számukra, hogy az milyen mértékű lesz. Valószínűleg ez a magyarázata annak, hogy a választási eredmények kapcsán hétfőn csupán rutin jellegű cikkek jelentek meg.

"Magyarország: milyen mértékű győzelem Orbán számára?" - ez volt a címe annak a riportnak, melyet a bal-liberális Le Monde című napilap közölt egy nappal a választások előtt. A francia érdeklődés hiányát az a tény is előrejelezte, hogy a Le Monde-on kívül senki más nem küldött tudósítót Magyarországra.

E hozzáállás folyományaként a mértékadó lapok túlnyomó többsége hétfőn az itteni elemzők szerint kifejezetten balra húzó, AFP francia hírügynökség írását közölte, amely megállapítja, hogy a Fidesz-KDNP nagymértékű győzelmet aratott, ám nem sikerült kétharmadot szereznie. A cikk kitér arra, hogy a "rosszul szervezett", a választási kampány alatt "alig hallható" bal-liberális összefogás több szavazatot ért el, mint a szocialisták 2010-ben, illetve kiemeli a szélsőjobboldali Jobbik előretörését.

Az egyes újságok viszonyulása a magyarországi eseményekhez főleg a fenti tudósításnak adott címekből derül ki, és ezek alapján egységesen megállapítható, hogy a francia újságírók továbbra sem szeretik Orbán Viktort. Az amúgy jobboldali Le Figaro című napilap például "A populista Orbán széles győzelme Magyarországon" címet választotta, ami csaknem szóról szóra megegyezik a baloldali Le Nouvel Observateur hetilapéval, a bal-liberális Le Point hetilap pedig ugyanezt az írást a "Magyarország: mindenki jobbra át!" címmel közölte.

Az érdekes elemeket, akárcsak az alkotmánymódosítás idején megjelent írások esetében, ezúttal is az internetes kiadásokhoz fűzött olvasói hozzászólások között kellett keresni. A már említett Le Figaro több olvasója azt vetette a szerkesztők szemére, hogy továbbra is populistának nevezik Orbán Viktort, holott szerintük a magyar kormányfő csupán saját népe érdekeit igyekszik megvédeni a brüsszeli bürokraták, illetve a globalizációt erőltető szervezetekkel és cégekkel szemben, egyben hozzá hasonló vezetőt kívánva Franciaország számára is.

A Le Point olvasói az írás azon részére reagáltak, mely szerint az elmúlt négy évben az Orbán-kormány korlátozta volna a hatalmi ellensúlyok szerepét, illetve "szájkosarat tett" volna az ellenzéki médiára. "Ha ez így van, akkor döntetlenre állunk velük", írja az egyik olvasó, aki szerint hasonló folyamat zajlik Franciaországban is, amióta a szocialisták átvették a hatalmat.

Egészen más a hangulat a mértékadó médiával párhuzamosan működő, az elmúlt két évben egyre nagyobb jelentőségre szert tevő, ám anyagi helyzetük miatt továbbra is alternatívnak nevezhető internetes lapok körében, melyek egyöntetűen üdvözölték Orbán Viktor győzelmét. A magyar kormányfő e körökben már évek óta nagy tiszteletnek örvend, olyannyira, hogy a magát konzervatív-liberális lapként meghatározó Nouvelles de France - magyarul Franciaországi hírek - néhány napja azt javasolta egyik írásában Francois Hollande államfőnek, hogy a munkanélküliség leszorításához, illetve a gazdaság rendbetételéhez vegyen példát Orbán Viktortól.