Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Újra repülhet a Concorde

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
13 évvel ezelőtt repült utoljára a legendás szuperszonikus utasszállító gép. Brit Concorde-barátok egy csoportja most gyűjt pénzt arra, hogy négy év múlva újra üzembe állíthasson egy gépet. Közben azonban már a Concorde utódairól is beszélnek.

Feltámad-e poraiból főnix? Vagy inkább: ismét szárnyalhat-e az elegáns Concorde? Brit repülőmániások egy csoportja azon dolgozik, hogy néhány éven belül üzembe tudjanak állítani egy példányt az ikonikus utasszállító gépből.

A hang sebességének kétszeresére képes angol-francia Concorde-ot 2003-ban parancsolták a földre, néhány évvel a 2000-ben történt párizsi katasztrófa után.

A hivatalos indoklás az volt, hogy a szuperszonikus gép veszteséget termelt. A kilencvenes években Londonban mindennapos látvány volt a város felett repülő Concorde és egy példányt még mindig felfedezhetnek az utazók, amikor gépük felszállásra várakozik a Heathrow reptéren.

Az egykori kapitányokból, bérlőkből és a gép szerelmeseiből verbuválódott Club Concorde nevű brit csoport 40 millió fontot gyűjtött össze és további 120 millióra kapott ígéretet. Ezt az összeget arra kívánják felhasználni, hogy ismét üzembe állítsanak egy gépet.

A csoport tagjai az egyik volt Air France gépet szeretnék megvenni, amely jelenleg a párizsi Le Bourget reptéren található.

Tervek szerint helyreállítják, majd ezek után kibérelhetik azok, akik különleges alkalmakkor szeretnének repülni vele. Emellett légikiállításokon tartanának vele bemutatót. Az szeretnék, hogy a Concorde 2019-ben szálljon fel ismét, a gép bemutatásának 50. évfordulóján.

Néhány légitársaság közben szintén készül szuperszonikus utakra, igaz már új gépekkel. A nyáron az Airbus egy olyan gép szabadalmát védte le, amely a hangsebesség négyszeresével tudna repülni. Ez azt jeleni, hogy a London-New York út a mostani 8 óráról 1 órára csökkenne.

A Concorde 2 szokatlan módon, függőlegesen emelkedne az égbe és így a hangsebesség átlépését kísérő hangrobbanás felfelé terjedne.

Az Airbus-szal együttműködő Aerion nevű cég közben egy 20 üléses szuperszonikus kisgépet tervez, amely 2021-ben szállna fel először. Egy másik projekt, a Spike Aerospace nevű cég gépe lenne. Ennek nem lennének ablakai, az utasok panoráma képernyőkön nézhetnék a felhőket.

A Lockheed cég közben olyan szuperszonikus gépet tervez, amelynek formája csökkentené a hangrobbanás zaját. Ez a repülő 80 utast tudna szállítani.